Om foreningen

Danmarks Kulturarvs Forening er stiftet i december 2006. Foreningen har til formål at fremme bevaring og formidling af Danmarks jordfaste kulturarv, samt gøre de kulturhistoriske elementer tilgængelige for publikum.

Den første store og højt prioriterede opgave for foreningen, er at udvide www.fortidsmindeguide.dk til at dække hele landet, og dermed vise vej til de mest seværdige fortidsminder i Danmark.

Ved foreningens start var der  65 fortidsminder fra det tidligere Århus Amt i guiden, og der arbejdes nu aktivt på at gøre guiden helt landsdækkende. Det er her i september 2015 lykkedes at nå op på over 200 lokaliteter, og der er flere på vej. På flere af lokaliteterne er der mere end ét fortidsminde.

Fortidsmindeguiden er hermed nu den mest omfattende digitale geografiske oversigt over seværdige fortidsminder i Danmark.

Indtil 2007 har amterne haft opgaven med tilsyn og pleje af privatejede fredede fortidsminder. Fra 2007 er disse opgaver delt mellem Kulturstyrelsen, udvalgte museer og alle de nye kommuner. Fortidsminder på statsjord plejes af staten.

Danmarks Kulturarvs Forening ser en stor opgave i at fremme bevaring af fortidsminderne ved at opmuntre kommunerne og staten til at fortsætte og om muligt udvide pleje og formidling af fortidsminderne og den vigtige danske kulturarv de repræsenterer.

Når vi er kommet godt i gang med ovenstående, vil vi tage fat på flere af de opgaver der er i vores program.

Vil du støtte dette vigtige arbejde opfordrer vi dig til at melde dig ind i foreningen. Et medlemskab for 2017 koster kun 195,- kr. og er du studerende eller pensionist slipper du med kun 95,- kr.

Ønsker du at blive medlem, så vælg mellem flere muligheder under "bliv medlem", øverst til venstre.

På Danmarks Kulturarvs Forenings vegne

Jørgen Mejlsø, formand

Danmarks KulturarvsForening - Vesterheden 87 - 8800 Viborg - Tlf: 30 89 19 48 - jm@Opdater venligst din browser!kulturarvsforening.dk